Forge of Empires je budovatelská strategie, ve které rozvíjíte vlastní město od pravěku, přes starověk, středověk až do dnešních časů. Jednotlivé technologie, které vynalézáte, vám přinášejí nové budovy, rozšíření plochy města, jednotky a další možnosti ve hře.
Technologie odmykáte za body výzkumu, které vám přibývají automaticky, jeden za hodinu. Místo máte jen pro deset bodů, pak se generování bodů zastaví do doby, než je použijete.
Body výzkumu lze získat i jinak ve hře, samozřejmě za tvrdou měnu = za diamanty, ale taktéž za různé příběhové či jiné události.
Budovy ve městě propojené cestami generují dvě základní suroviny hry: mince a zásoby. Obojí potřebujete pro stavbu dalších budov, cest, jednotek, odemykání technologií.
Mince generují obvykle budovy pro obyvatele města – od chatrčí, přes doškové domy, vily až po mrakodrapy. Zásoby potom tvoří dílny – hrnčíři, ovocnáři, kováři… naštěstí všichni tvoří jeden typ komodit = zásoby.
Každá budova generuje jiné množství mincí nebo zásob za jiný čas, je proto důležité si rozmyslet, který typ budov postavíte. Pokud hrajete intenzivně, budete chtít budovy, které vám vydají vyrobenou měnu po 15 minutách, pokud jen občas, hodí se spíše budovy hodinové či čtyřhodinové.
Obytné budovy mají svůj neměnný limit, podobně jako body výzkumu, po určitém čase je musíte vybrat tak, že na ně kliknete. Můžete jich vybrat i více najednou, když na první kliknete, neuvolníte tlačítko myši a budete po budovách přejíždět.
Dílny naopak můžete nastavit, jak dlouho mají vyrábět, až poté jsou zásoby k dispozici. Jejich produkce je nastavená tak, že nejvíce zásob získáte nastavením na 5 minut a průběžným vybíráním a znovunastavením. Ztráty z delších časů ale nejsou tak hrozné a umožní vám nastavit si vlastní tempo hry.
Obytné budovy vám přinášejí ještě jeden klíčový zdroj, a to obyvatele. Ty zase používáte jako pracovníky v dílnách, takže jedno bez druhého nejde.
Samozřejmě je potřeba budovy průběžně obnovovat: bourat staré a stavět nové a lepší. Bonusové budovy a budovy za diamanty jsou efektivnější, přinesou vám více mincí či zásob.
Během hry se konají pravidelné speciální akce, během kterých můžete získat mnohem zajímavější budovy, než ty základní, které vyvíjíte technologiemi. Budova pak vedle smajlíků nebo obyvatel přináší také zásoby, suroviny, jednotky nebo body výzkumu.
Pro stavbu velkolepých budov je potřeba nasbírat nákresy. Když už je máte a máte vhodné suroviny, můžete postavit za body výzkumu první úroveň a dále úrovně zvyšovat. Velkolepé budovy přinášejí konkrétní bonusy, např. Chrám Vasila Blaženého na obrázku výše přináší s každou úrovní 3 % bonus obráncům města.
Na mapě města najdete ve volném prostoru, kde zatím nestavíte, malé poklady. Jsou to stromy, stany, pytlíčky, trosečníci na pláži, lodičky na moři apod. Odhalíte je tak, že po území přejedete myší a kde se prvek “rozzáří”, tak stačí kliknout a poklad je váš. Získáte tak mince, zásoby, někdy ale i další suroviny, výzkumné body a jiné vzácnější věci. Poklady se na plánu navíc průběžně obnovují a jejich výnos roste s danou epochou hry.
Mince můžete získat tak, že budete pomáhat sousedům nebo přátelům. Za pomoc získáte mince, 20 v dobé bronzové, 50 v době železné apod. Pozor ale, ten, komu pomůžete, také získá. Namotivujete mu tím budovu, která pak má větší výnos. Pomáháte tak vlastně konkurentovi ve hře. Na druhé straně, když pomohou oni vám, získají tak mince oni, ale vy máte výnosnější budovy.
Vedle mincí a zásob je potřeba vyrábět také další komodity: zboží mnoha různých druhů. Pro jejich produkci je další typ budov, který obvykle zabírá dost místa a vyrábí v základu poměrně málo zboží za daný čas (obvykle 1 kus za 4 hodiny).
Produkce se výrazně zvýší ve chvíli kdy máte provincii, která daný typ zboží má na mapě, pak se produkce zvyšuje čtyřnásobně.
Konkrétní zboží je potřeba pro odemykání technologií, hodí se pro nevojenské získávání provincií, lze s ním obchodovat, vkládat ho do pokladny cechu atd. S postupným vývojem a průchodem epochami samozřejmě potřebujete jiné typy zboží, proto je opět potřeba bourat a stavět nové budovy.
Jak už jste zjistili před chvílí, provincie jsou zdrojem zboží, resp. zvyšují významně jeho produkci. Provincie se v zásadě vojensky dobývají, nebo je možné je obsadit právě za zboží. Ušetříte tak vojsko, ale musíte zaplatit.
U bitev obecně záleží na početní převaze a kvalitě jednotek. Poměrně důležitý je také první úder: pokud jednotky vysunete příliš rychle a protivník zaútočí jako první, získává výhodu.
Hra má mnoho dalších herních prvků a mechanik: úkoly denní a příběhové, osady spřátelených národů, významné budovy atd. Mezi ně patří také krčma.
Krčma se zpřístupní brzy po začátku hry. Vaši přátelé vás budou v krčmě navštěvovat, za což získáte další herní měnu – stříbrňáky. Za ty můžete krčmu vylepšovat, což vám přinese více stříbrných, nebo je použít na bonusy, které si za ně v obchodu krčmy můžete koupit.
Stejně tak je dobré navštěvovat krčmy přátel a přinášet stříbrné jim, určitě vám to oplatí. Ve spodní liště přátel je hezky vidět, zda už jste v krčmě kamaráda byli a zda tam už můžete znovu.